Cata apa trebuie sa bem zilnic pentru o hidratare optima?

Organismul nostru este compus in proportie de 60% din apa, iar pentru a supravietui este vital aportul acesteia. Este cunoscuta ideea conform careia este important sa consumam minim 8 pahare de apa zilnic. Aceasta cantitate este una estimativa, fara a se lua in considerare nivelul de activitate fizica efectuata, starea de sanatate, temperatura si umiditatea mediului ambiant, dimensiunea corpului si sexul. Cantitatea efectiva de apa necesara zilnic variaza astfel de la o zi la alta in functie de activitatea fizica si de vreme.

Specialistii „Academiei de stiinte, inginerie si medicina” ne sfatuiesc in legatura cu consumul de lichide zilnic astfel:

  • Aproximativ 3.7 litri de lichide pentru barbati

  • Aproximativ 2.7 litri de lichide pentru femei

  • Aceste recomandari se refera la lichide precum apa sau alte bauturi si alimente. Aproximativ 20% din doza zilnica de lichide provine de obicei din alimente, iar restul din bauturi.

Exista insa si exceptii: persoanele cu afectiuni cardiace, renale sau cei care urmeaza un tratament cu medicamente diuretice trebuie sa se sfatuiasca cu medicul legat de aportul necesar de lichide zilnic. Este posibil ca necesarul lor sa fie mai mic decat cel general. Sportivii, femeile insarcinate, precum si cele care alapteaza vor avea nevoie sa consume o cantitate mai mare de lichide zilnic. Persoanele care sufera de dificultati la inghitire trebuie sa fie atenti la consumul lor de lichide, pentru a se asigura ca acesta corespunde nevoilor minime.

 

Exista doua teste simple care pot fi facute pentru a arata nivelul de hidratare al organismului:

1.    Ciupitul/ stransul pielii care se bazeaza pe elasticitatea pielii (turgescenta) si ne permite sa vedem daca suntem hidratati corect. Pentru a verifica acest lucru trebuie sa strangeti pielea de pe spatele palmei pentru cateva secunde. Ar trebui sa revina la forma normala in mai putin de o secunda, indiferent de varsta. Daca dureaza mai mult de atat, nu sunteti corespunzator hidratat. Gradul de deshidratare este direct proportional cu timpul necesar pielii sa revina la forma initiala. Pentru exemplificare puteti urmari acest scurt video:

 
 

2.    Culoarea urinei ne da informatii despre nivelul de hidratare. Cu cat este mai concentrata (mai inchisa la culoare), cu atat mai deshidratat este organismul. Pentru ca nivelul de hidratare sa fie corect, este necesar ca culoarea urinei sa fie galben foarte deschis inspre incolor.

 

Semne si simptome ale unei posibile deshidratari (totodata ele pot fi asociate si altor afectiuni, de aceea poate fi important consultul medical, daca persista):

1.    Cefalee (durere de cap) poate aparea datorita contractarii aparute la nivel cerebral din cauza scaderii presiunii sangelui.

2.    Senzatie de foame: setea este de multe ori perceputa ca o senzatie de foame. Prin urmare, daca ati mancat suficient, dar tot va este foame, cel mai probabil aveti nevoie sa beti apa. Incercati sa vedeti daca in mod paradoxal puteti sa va satisfaceti „foamea” cu apa.

3.    Uscaciunea gurii: in caz de deshidratare, secretia de saliva este redusa, astfel aparand senzatia de uscaciune.

4.    Constipatia: poate aparea atunci cand nu se consuma suficiente lichide

5.    Crampe musculare: atunci cand deshidratarea devine mai severa, cum ar fi dupa perioade lungi de exercitii fizice, este posibil ca cantitatea de electroliti pierduta sa fie insemnata, iar acest lucru duce la crampe musculare. Pentru a functiona normal, muschii au nevoie de potasiu, calciu si sodiu.

6.    Ameteli: daca observati o modificare a tensiunii atunci cand va ridicati (hipotensiune ortostatica), senzatie apropiata starii de lesin, se poate datora faptului ca sunteti deshidratat.

7.    Ritm cardiac crescut: cand gradul de deshidratare este mare, volumul sangvin scade, iar inima trebuie sa lucreze mai repede pentru a pompa cantitatea de sange disponibil pentru a transporta oxigenul in tesuturi.

 

Putem spune astfel ca apa este vitala pentru un organism sanatos. Cantitatea necesara pentru a se mentine nivelul de sanatate dorit, variaza de la persoana la persoana si de la o zi la alta. Asa cum am aratat mai sus, exista doua teste simple care ne pot arata nivelul de deshidratare si sapte semne care va pot oferi indicii valoroase legate de consumul de apa zilnic.    Este important de retinut, ca desi exista alimente si bauturi care va pot oferi o cantitate suficienta de lichide prin consumul lor, totodata pot avea un continut ridicat de zahar, ceea ce in timp poate duce la o crestere in greutate.

 

telios medicine